Mergi la conţinutul principal

Declarația din 05 iulie a Ministrului afacerilor interne în legătură cu măsurile speciale la AIC

  • - Încă trăim tragedia pierderii celor doi colegi, dar avem certitudinea că prin sacrifiul lor au fost protejate sute de persoane aflate în acel moment în Aeroportul Internațional Chișinău. Datorită curajului și sacrificiului lor, noi nu avem pierderi printre civili. Datorită unor astfel de profesioniști dedicați noi avem o țară, un sistem de securitate care asigură acel mediu necesar pentru ca fiecare din noi să trăim în liniște.
  • - Este o tragedie nu doar pentru familie, este o tragedie pentru toată țara.
  • - Întreg sistemul de afaceri interne este mobilizat. Se acționează coordonat, consecvent pentru a nu mai admite astfel de incidente tragice.
  • - La momentul intrării în Aeroportul Internațional Chișinău, atacatorul nu figura în niciun sistem internațional de căutare. Verificările nu au semnalat existența informațiilor în nici o bază de date în căutare.
  • - Verificările suplimentare care au fost dispuse, au fost luate în baza profilelor de securitate care sunt activate de mai bine de un an, în toate punctele de trecere a frontierei. În baza acestor profile de securitate a fost luata decizia de a nu permite intrarea pe teritoriul Republicii Moldova a peste 5 mii (n.r.: 15500 neadmiși de la începutul războiului din care 5 mii neadmiși pe motive de securitate) de persoane. Deci aplicarea acestor măsuri demonstrează eficiența activităților menite să asigure securitate pentru cetățenii Republicii Moldova. Datorită acestor măsuri și modului de acțiune din data de 30 iunie, am avut șansa să evităm inclusiv luarea de ostatici.
  • - Au fost instaurate măsuri suplimentare care au fost dispuse imediat în data de 30 iunie, suplimentare la acele care deja sunt în derulare la toate punctele de trecere a frontierei pe întreg teritoriul țării din momentul de când Rusia a declanșat războiul din Ucraina. Suplimentar la acele măsuri care au fost deja dispuse, s-a adăugat majorarea numărului de echipe de patrulare. A fost inclusiv revizuită și consolidată componența acestor echipe de patrulare.
  • - Au fost instituite posturi de forțe speciale în Aeroportul Internațional Chișinău. În mod special ne-am focusat pe punctele de trece a frontierei pe linia care denotă un risc cu mult mai sporit și aceasta este linia cu Ucraina.
  • - Au fost de asemenea, revizuite modalitățile de analiză a riscurilor astfel încât să dispunem de informații suplimentare necesare care să ne ajute să luăm decizii privind acționarea în cazul semnalării unor situații de risc mai specifice. Rămânem mai vigilenți și rămânem mai consecvenți.
  • - Suplimentar a fost deja declanșat controlul complex al activităților operaționale și organizaționale ce ține de punctul de trecere a frontierei în  Aeroportul Internațional Chișinău. Este absolut necesar și suntem obligați să cunoaștem despre factorii care au favorizat producerea acestui eveniment tragic.
  • - Un grup de specialiști cu o vastă pregătire și experiență din multe domenii precum ordine și securitate publică, securitatea frontierelor, pregătirea efectivelor, intervenție si forțe speciale, politici, standarte internaționale, din toate armele subordonate Ministerului Afacerilor Interne, derulează investigații, fiecare pe palierul său care ține de funcționalitatea punctului de trecere a frontierei în Aeroportul Internațional Chișinău. Rezultatele vor fi disponibile în termen de 30 de zile, astfel încât această radiografie a funcționalității și interoperabilității cu alte instituții care au atribuții și sarcini, care sunt tangențiale funcționalității punctului de trecere a frontierei în Aeroportul Internațional Chișinău, să accentueze unde trebuie să îmbunătățim această interoperabilitate și activitate interinstituțională.
  • - Am accelerat, la fel o serie de activități care au fost declanșate anterior și ele vizează mai multe domenii aferente securității aeronautice, inclusiv ordine și securitate publică în punctele de trecere a frontierei, nu doar în Aeroportul Internațional Chișinău.
  • - În primul rând a fost accelerată promovarea acelor pârghii care ne permit să ne conectăm la sistemele informaționale internaționale astfel încât să dispunem de datele privind pasagerii care sunt urcați la bord, înainte de decolarea aeronavei. Aceste date ne vor permite să desfășurăm o analiză mult mai amplă de risc și corespunzător să luăm toate măsurile necesare de securitate.
  • - Am accelerat și exercițiul de analiză a conformității tuturor reglementărilor ce țin de funcționarea  punctului de trecere a frontierei în Aeroportul Internațional Chișinău, la standardele internaționale, cu referire în primul rând la standardele ICAO care vizează securitatea aeronautică și componenta de ordine și securitate publică în Aeroportul Internațional Chișinău.
  • - La fel, s-a dat curs accelerării examinării evaluării conformității infrastructurii și altor proceduri care țin de funcționalitatea și de organizarea activităților în cadrul Aeroportului Internațional Chișinău. Toate aceste controale și evaluări, aceste exerciții de verificare a conformității, ne vor indica asupra acelor zone care rămân a fi vulnerabile și vor puncta, la modul concret, unde și cum trebuie să intervenim pentru a  asigura nivelul potrivit de securitate, atât pentru cetățeni, pasageri, pentru angajații din această infrastructură, cât și pentru specialiștii din instituții cu mandat de ordine și securitate publică.
  • - Au fost deja făcute publice informații de către Procuratura Generală în raport cu investigațiile care au fost declanșate. O dată ce investigațiile vor fi finalizate, Procuratura Generală va decide când va face publice informațiile de interes public, atât și către noi din sistemul de afaceri interne, sistemul de securitate națională, pentru a nu admite așa tip de tragedii.
  • - Este important acum să rămânem consecvenți, să ne mobilizăm, astfel încât să asigurăm acel mediu necesar de securitate pentru toți cetățenii.