Mergi la conţinutul principal

Direcția politici în domeniul ordinii și securității publice, combateriia criminalității

 

 

Șef al Direcției politici în domeniul ordinii și securității publice, combaterea criminalității

Datele personale

  • Numele, VLEJU Dumitru

  • Data nasterii: 28.02.1988

  • Nationalitate: Republica Moldova

  • Telefon: 0(22) 255-397

  • E-mail: dumitru.vleju@mai.gov.md

Educație și formare:

  • 2018 – 2020 – Masterat în Științe penale și criminalistică Universitatea "Dunărea de Jos" din Galați;

  • 2007 – 2010 – Licențiat în protecție, pază și securitate, curs frecvență la zi Academia de Poliție "Ștefan cel Mare";

  • 2004 – 2007 – Liceul de Cadeți ”Sf. Gheorghe” Academiei ”Ștefan cel Mare” a MA;

  • Training „DRUG CRIME AND MARKETS-STRATEGIC ANALYSIS” European Union Agency for Law Enforcement Training (CEPOL);

  • POLICY EVALUATION WORKSHOP European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA);

  • DARKNET DRUG-RELATED INVESTIGATIONS European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA);

  • BASIC COURSE ON SECURITY SECTOR REFORM European Security and Defence College;

  • Programul de instruire cu genericul „Countering Transnational Organized Crime” George C. Marshall European Center For Security Studies.

Activitatea profesională:

  • 12/04/2024 – în curs – Șef, Direcția politici în domeniul ordini și securității publice, combaterii criminalității a MAI;

  • 25/04/2023 – 12/04/2024 – Șef interimar Direcția politici în domeniul ordinii și securității publice, combaterii criminalității a MAI;

  • 18/01/2023 – 25/04/2023 – ofițer principal Direcția politici în domeniul ordinii și securității publice, combaterii criminalității a MAI;

  • 2019 – 2023 – Ofițer principal Direcția politici de prevenire și combatere a criminalității a MAI;

  • 2017 – 2019 – Ofițer superior de investigații Direcţia nr. 3 (Investigare Fraude Economice) a Inspectoratul național de investigații a IGP;

  • 2013 – 2017 – Ofițer superior de investigații Serviciul investigare fraude economice al Secției investigații infracțiuni a IP Buiucani;

  • 2012 – 2013 – Inspector superior Secția investigare fraude nr.1 mun. Chișinău a DIF a DP al MAI;

  • 2010 – 2012 – Ofițer operativ de sector al sectorului de poliție nr.5 al CPs. Buiucani al CGP Ministerul Afacerilor Interne.

Limbi vorbite

  • Româna – maternă

  • Engleza – B2

  • Rusă – C2


Baza normativă

  • Constituția Republicii Moldova din 29.07.1994;

  • Codul administrativ nr. 116/2018;

  • Legea nr. 136/2017 cu privire la Guvern;

  • Legea nr. 100/2017 cu privire la actele normative;

  • Legea nr. 288/2016 privind funcționarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne;

  • Legea nr. 239/2008 privind transparența în procesul decizional;

  • Legea nr. 148/2023 privind accesul la informațiile de interes public;

  • Legea nr.133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal; • Legea integrității nr. 82/2017;

  • Hotărârea Guvernului nr. 610/2018 pentru aprobarea Regulamentului Guvernului;

  • Hotărârea Guvernului nr. 693/2017 cu privire la organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne;

  • Hotărârea Guvernului nr. 386/2020 cu privire la planificarea strategică;

  • Hotărârea Guvernului nr. 574/2024 cu privire la aprobarea Metodologiei de analiză a impactului de reglementare;

  • Hotărârea Guvernului nr. 409/2017 cu privire la aprobarea Statutului disciplinar al funcționarului public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne;

  • Hotărârea Guvernului nr. 629/2017 pentru aprobarea Codului de etică și deontologie al funcționarului public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne;

  • Hotărârea Guvernului nr. 306/2025 cu privire la aprobarea Programului național de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană pe anii 2025-2029;

  • Hotărârea Guvernului nr. 658/2022 cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a domeniului afacerilor interne pentru anii 2022-2030”;

  • Hotărârea Guvernului nr. 913/2022 cu privire la aprobarea Programului de ordine și securitate publică pentru anii 2022 – 2025;

  • Hotărârea Guvernului nr. 948/2022 cu privire la aprobarea Programului de prevenire și combatere a criminalității pentru anii 2022 – 2025;

  • Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 127/2023 cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Direcției politici în domeniul ordinii și securității publice, combaterii criminalității;

  • Alte acte normative din domeniile atribuite.

 

Funcțiile și atribuții:

Pentru realizarea misiunii sale, Direcția exercită următoarele funcții de bază:

  • funcţia de concepţie şi reglementare generală – constă în elaborarea pentru domeniul ordinii şi securităţii publice, combaterii criminalității a documentelor de politici, proiectelor de acte normative, a reglementărilor/procedurilor generale, precum și în ținerea evidenţei datelor şi documentelor specifice;

  • funcţia de coordonare, îndrumare de specialitate, sprijin metodologic şi evaluare – constă în desfășurarea activităților specifice în comun cu autoritățile administrative și instituțiile din subordinea Ministerului, în limitele competențelor funcționale;

  • funcţia de control și reglare sistemică – constă în realizarea activităţilor de control și obținere de răspuns, în conformitate cu prevederile actelor normative, precum și utilizarea constatărilor și concluziilor rezultate pentru actualizarea, modernizarea și dezvoltarea domeniului de competență;

  • funcția de cooperare și reprezentare – constă în cooperarea, în limitele mandatului încredințat, cu entitățile de resort, precum și în reprezentarea Ministerului în diferite contexte naționale/internaționale aferente domeniului ordinii și securității publice, combaterii criminalității.

În vederea realizării funcțiilor sale, Direcția exercită următoarele atribuții:

1) În domeniul de reglementare generală:

a) identifică și/sau participă la determinarea, după caz, a necesarului de politici în domeniul ordinii și securității publice, combaterii criminalității rezultat din acte normative, în conformitate cu Strategia națională de dezvoltare, planul național de dezvoltare, Programul de activitate al Guvernului, Cadrul bugetar pe termen mediu, Planul anual al Guvernului, Planul anual al ministerului, precum și angajamentele internaționale asumate de către Republica Moldova, agenda publică și propunerile autorităților administrative și instituțiilor din subordinea Ministerului, precum și altor autorități publice;

b) elaborează și/sau înaintează propuneri pentru planul anual de politici al Ministerului, pentru programul de guvernare și/sau alte necesități aferente domeniului de competență;

c) elaborează, promovează, inclusiv propune modificări la politicile de ordine şi securitate publică, combatere a criminalității, precum și planifică, organizează şi supraveghează implementarea acestora;

d) participă la elaborarea, respectiv avizarea, altor politici conexe domeniului ordinii și securității publice, combaterii criminalității;

e) elaborează proiecte de acte normative pentru aplicarea unitară a politicilor şi a procedurilor în domeniul de competență;

f) elaborează planul de activitate al Direcției, ține evidența îndeplinirii obiectivelor și sarcinilor specifice, precum și a celor de nivel superior care vizează domeniul de competență;

g) monitorizează clasamentele internaționale în conformitate cu reglementările stabilite în cadrul Ministerului; h) realizează și alte acțiuni, la indicația conducerii ministerului, în strictă corespundere cu normele legale.

2) În domeniul îndrumării de specialitate, sprijinul metodologic şi evaluare:

a) acordă suport decizional secretarului de stat responsabil de domeniul ordinii și securității publice, combaterii criminalității;

b) asigură coordonarea, îndrumarea de specialitate pentru elaborarea regulamentelor de organizare şi funcţionare ale autorităților administrative și instituțiilor din subordinea Ministerului;

c) examinează demersurile, proiectele de acte normative aferente domeniului de competenţă şi formulează răspunsuri și/sau avize, după caz;

d) elaborează ghiduri metodice/recomandări privind punerea în aplicare a actelor normative elaborate, în vederea implementării unitare și uniforme a politicilor şi procedurilor specifice;

e) inițiază întocmirea studiilor, evaluărilor, analizelor etc. și/sau participă la astfel de acțiuni în vederea fundamentării politicilor și reglementărilor specifice domeniului de competență;

f) desfășoară diverse activități pentru implementarea concepțiilor și teoriilor rezultate din instruiri organizate în cadrul evenimentelor naționale/internaționale specifice domeniului de competență, în vederea contracarării situațiilor negative și evidențierea celor pozitive, precum și pentru asimilarea eperiențelor și bunelor practici internaționale;

g) participă la fundamentarea bugetului domeniului, la elaborarea planurilor de dotare, la alte acțiuni necesare interoperabilității, compatibilității și integrării structurilor de ordine și securitate publică, combatere a criminalității;

h) avizează planurile de învățământ elaborate de către Direcția managment și politici de resurse umane pentru formarea inițială și continuă în domeniul ordinii și securității publice, combaterii criminalității și propune, după caz, tematici pentru instruire în domeniul vizat.

3) În domeniul controlului și reglării sistemice:

a) inițiază ori participă, după caz, la verificarea și monitorizarea tematică şi de fond, precum și evaluează impactul implementării politicilor în domeniul de competență;

b) propune, în baza constatărilor și concluziilor rezultate în urma controalelor tematice și evaluării impactului, măsuri pentru înlăturarea neajunsurilor și perfecționarea domeniului de competență;

c) utilizează constatările și concluziile controalelor la elaborarea, completarea sau modificarea politicilor și reglementărilor specifice sistemului de ordine și securitate publică, combaterea criminalității;

d) efectuează controlul cu privire la realizarea deciziilor conducerii Ministerului în domeniul de competență și urmare acestora formulează propuneri.

4) În domeniul cooperării și reprezentării:

a) cooperează cu autoritățile administrative și instituțiile din subordinea Ministerului, conform necesităților funcționale;

b) cooperează cu alte entități naționale și internaționale relevante;

c) cooperează cu autoritatea care exercită coordonarea, monitorizarea și controlul managementului operațional și organizațional în domeniile de competență ale Ministerului, pe aspecte privind interoperabilitatea, compatibilitatea și integrarea în domeniul ordinii și securității publice, combaterii criminalității;

d) reprezintă Ministerul, potrivit mandatului încredințat, în cadrul activităților naționale/internaționale aferente domeniului ordinii și securității publice, combaterii criminalității.


Responsabilitățile Direcției:

Misiunea Direcției constă în identificarea și elaborarea necesarului de politici în domeniul ordinii şi securității publice, combaterii criminalității, precum și coordonarea, analiza şi controlul impactului, a eficacității și eficienței instituționale ale acestora, pentru a susține realizarea obiectivelor strategice ale Ministerului, în acest sens având următoarele responsabilități:

  •   respectă, la elaborarea documentelor atribuite conform competenței, prevederile actelor normative;

  •  asigură calitatea şi veridicitatea datelor și informaţiilor, în baza cărora sunt luate decizii și aprobate politici și reglementări;

  •  asigură respectarea prevederilor legislației cu privire la transparența în procesul decizional, la etapa de elaborare și, după caz promovare a proiectelor actelor normative și politicilor specifice domeniului de competență;

  •   asigură respectarea prevederilor legislației cu privire la secretul de stat și protecția datelor cu caracter personal;

  •  asigură calitatea proiectelor actelor normative elaborate și, după caz, promovate sub aspectul respectării cerințelor legale privind elaborarea, fundamentarea, avizarea, consultarea publică, expertizarea, precum și definitivarea acestora;

  •  monitorizează și supervizează modul de implementare a politicilor și reglementărilor specifice;

  •  informează conducerea Ministerului, asupra stării de fapt și situației aplicării politicilor, prevederilor actelor normative specifice și formulează propuneri în consecință;

  •  coordonează și controlează activitatea din domeniul de competență;

  •  identifică lacunele existente în domeniul de competență și factorii care au generat admiterea lacunelor, precum și informează conducerea autorităţilor administrative şi instituţiilor din subordinea Ministerului cu privire la abaterile identificate, cu formularea propunerilor de înlăturare a lacunelor sau de sporire a eficacității;

  •  alte obligații prevăzute de actele normative și actele administrative normative ale Ministerului specifice domeniului de competență.


Audiența

Audiența cetățenilor de către conducerea Direcției are loc în zilele de marți și joi, conform programului de muncă, pe subiecte ce nu depășesc atribuțiile Direcției.


Componența și contacte

Nr. d/o Numele, Prenumele

Funcția

Contacte

e-mail

         
1. VLEJU Dumitru Șef Direcție 22-255-397 dumitru.vleju@mai.gov.md
         
Secția politici în domeniul combaterii criminalității
         
2. POSTICA Aurica Șef secție 22-255-610 aurica.postica@mai.gov.md
         
3. GRĂDINARU Oleg  Ofițer principal   22-255-750 oleg.gradinaru@mai.gov.md 
         
4. MELNIC Serghei Ofițer principal  22-255-644 serghei.melnic@mai.gov.md 
         
5. DRAGOMAN Irina Ofițer principal   22-255-750 irina.dragoman@mai.gov.md 
         
Secția politici în domeniul ordinii și securității publice
         
6. RAILEAN Vitalie Șef secție 22-255-625 vitalie.railean@mai.gov.md
         
7. NEAMȚU Ghenadie  Ofițer principal   22-255-624 ghenadie.neamtu@mai.gov.md 
         
8. SOFRONII Sergiu Ofițer principal 22-255-534 sergiu.sofronii@mai.gov.md
         
9. URSU Tatiana Ofițer principal 22-255-534 tatiana.ursu@mai.gov.md