Astăzi, 18 ianuarie 2008, la ora 01.25, poetul moldovean Grigore Vieru, a decedat în secţia de reanimare a Spitalului de Urgenţă din capitală.
Amintim că, în noaptea de 15 spre 16 ianuarie, ora 01.30 la km 9+350m a traseului R-3 Chişinău-Hînceşti-Cimişlia-Basarabeasca poetul a suferit un grav accident de circulaţie, fiind spitalizat. La volanul automobilului de model „Opel Astra” se afla Gheorghe Munteanu, în vârstă de 47 de ani, director-adjunct al Ansamblului Naţional Academic de dansuri populare „Joc”, care se deplasa din direcţia oraşului Hînceşti spre municipiul Chişinău.
Angajaţii Comisariatului de poliţie al raionului Ialoveni au iniţiat o cauză penală în baza art.264 alin.3 lit.a Cod Penal al RM.
Potrivit cercetărilor de specialitate s-a stabilit că automobilul de model „Opel-Astra” aparţine Ministerului Culturii şi a fost transmis lui Gh.Munteanu pe bază de procură, cu drept de a se deplasa pe teritoriul republicii în vederea organizării spectacolelor colectivului Ansamblului „Joc”. Ultima verificare tehnică a automobilului menţionat a fost efectuată de către Centrul tehnic „Proauto” din mun.Chişinău la 03.06.2008, stabilindu-se că acesta corespunde cerinţelor tehnice.
Gh.Munteanu şi Gr.Vieru s-au deplasat din Cahul spre Chişinău la ora 22.00, după finisarea concertului şi recepţiei, organizate la restaurantul „Flamingo” din or.Cahul, deşi le-a fost propus, din cauza ceţei şi timpului târziu, să rămână în Cahul. De menţionat, ca băuturi alcoolice nici unul din ei nu a consumat.
Astfel, deplasîndu-se spre capitală, Gh.Munteanu, fiind obosit şi deplasându-se cu viteză sporită, s-a tamponat în temelia de beton a panoului de reclamă dislocat la începutul gazonului, ce desparte sensurile de circulaţie, astfel încălcând cerinţele:
-indicatorului rutier nr.4.2.1 al Regulamentului circulaţiei rutiere (instalat pe temelia de beton a panoului de reclamă), care prevede direcţia obligatorie de ocolire a obstacolului;
-alin.2, art.11 al Regulamentului circulaţiei rutiere, care prevede că conducătorul auto, înainte de plecare şi în timpul deplasării, este obligat să poarte centura de siguranţă şi să se asigure că pasagerii la fel au cuplat centurile, dacă automobilul este echipat cu acestea;
-lit.a), art.14 al Regulamentului circulaţiei rutiere, care prevede că conducătorului de vehicol îi este interzis să conducă vehicolul, dacă se află într-o stare avansată de oboseală de natură să-i afecteze capacitatea de conducere,
-art.45 al aceluiaşi regulament, care prescrie că conducătorul trebuie să conducă vehicolul în conformitate cu limita de viteză stabilită, ţinând în permanenţă seama de starea psihologică ce influenţează atenţia şi reacţia, condiţiile rutiere şi situaţia rutieră.
Ca rezultat al accidentului rutier, conducătorul automobilului, Gh.Munteanu a primit fractură închisă a toracelui, fractura coastei 1 pe stânga, fractura sternului, contuzia cordului, iar Gr.Vieru, care se afla pe bancheta din faţă a pasagerului, a primit un traumatism cranio-cerebral închis, manifestat prin plăgi multiple lacerate a feţii, traumă închisă a abdomenului, manifestată prin lezarea lobului drept a ficatului cu hemoperitoneum, fractura oblică a ambelor oase a gambei stângi. Ambii au fost transportaţi la Spitalul de urgenţă din mun.Chişinău, fiind internaţi în secţia de reanimare. La 18.01.09 ora 01.25 Gr.Vieru a decedat.
Fiind cercetat prealabil, automobilul implicat în accident de către expertul Centrului Naţional de expertize Judiciare a MJ s-a confirmat că careva deficienţe tehnice vizibile, care ar fi avut loc până la accident, în sistemul de conducere, rulare şi frânare a automobilului dat, n-au fost depistate.
Martorii audiaţi au declarat, că la locul accidentului vizibilitatea era bună, ceaţa lipsind din cauza reliefului, iar la momentul sosirii la faţa locului a poliţiei rutiere şi salvării Gh.Muntean se afla în conştiinţă, ieşind de sine stătător din automobilul avariat. De asemenea persoanele audiate au declarat, că şoferul nu ţinea minte cum s-a produs accidentul.
În continuare, în cadrul urmăririi penale, urmează să fie finalizate expertizele medico-legale şi auto-tehnică, ulterior să se aprecieze vinovăţia făptuitorului.