Skip to main content

Staţiile de testare tehnică – în vizorul organelor de drept

Unul dintre factorii ce condiţionează comiterea accidentelor rutiere pe drumurile publice, este factorul tehnic. De aceia, o condiţie obligatorie pentru menţinerea în stare de funcţionare a mijlocului de transport, este controlul tehnic, măsură care trebuie periodic efectuată de fiecare autovehicul şi chiar remorcă.

Controlul tehnic se desfăşoară doar la staţiile de testare autorizate de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID). La finisarea testării, conducătorului auto i se înmânează un raport tehnic cu privire la starea de funcţionalitate a mijlocului de transport, pe care acesta ulterior este obligat de a-l avea asupra sa şi de a-l prezenta la solicitarea agentului de circulaţie, precum şi un ecuson (hologramă) pe care este specificată data următorului control tehnic, care este necesar a fi lipit în partea dreaptă de jos a parbrizului din faţă.

La moment, pe teritoriul ţării funcţionează 51 staţii de testare tehnică, 27 dintre care sânt staţionare de tip universal, 15 sânt dotate cu utilaj pentru testarea doar a autoturismelor, iar 9 staţii sânt de tip mobil. Din acest număr, 10 sânt amplasate pe teritoriul municipiului Chişinău, 3 la Bălţi şi câte o staţie în raioanele Ciadîr-Lunga, Comrat, Cahul, Cimişlia, Căuşeni, Leova, Rezina, Floreşti, Drochia, Rîşcani şi Ungheni. Nu dispun de staţii de testare raioanele: Dubăsari, Vulcăneşti, Basarabeasca şi Cantemir.

Sistematic, angajaţii Ministerului Afacerilor Interne în colaborare cu Ministerul Mediului, Inspectoratul Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, metrologie şi protecţie a consumatorilor, precum şi Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, efectuează controlul activităţii acestor staţii.

Pe parcursul anului 2009, drept urmare a verificărilor de acest gen, au fost constatate abateri esenţiale de la prevederile legislaţiei în vigoare cum ar fi: lipsa utilajului obligatoriu prevăzut de normele legale, precum şi expirarea termenilor de verificare a acestuia; lipsa studiilor respective, precum şi a abilităţilor profesionale la angajaţii staţiilor respective; susţinerea testării tehnice în absenţa mijlocului de transport; testarea automobilelor ce nu au fost înmatriculate în Republica Moldova etc.

Ca exemplu:
• Staţia de testare „Negust Petrol” din oraşul Leova, precum şi filialele din Rezina şi Floreşti a staţiei de testare „Auto Revizor” – au supus testării autocamioane de mare tonaj, în timp ce dispuneau de utilaj de testare doar a autoturismelor, care era exploatat fără a fi supus controlului metrologic;
• Cele 9 staţii de testare mobile care aparţin agentului economic „B&M Test”, au desfăşurat activitatea pe teritoriul ţării în absenţa utilajului necesar pentru efectuarea acestor servicii.

Astfel testarea obligatorie a automobilelor în loc să contribuie la ridicarea nivelului de siguranţă tehnică a transportului auto din ţară, în unele cazuri a fost redusă la eliberarea formală a rapoartelor de testare şi acumulare de profit, fără a oferi consumatorului un serviciu calitativ şi desigur fără a interzice exploatarea vehiculelor cu diverse defecţiuni care prezintă un real pericol pentru toţi participanţii la trafic.
Pentru soluţionarea acestor probleme, Direcţia poliţie rutieră a MAI, a intensificat măsurile de control a mijloacelor de transport în traseu, atrăgând o atenţie deosebită legalităţii reutilării autovehiculelor, precum şi a condiţiilor în care au susţinut testarea tehnică.

 

Serviciul de presă a MAI
24 februarie 2010