Skip to main content

Dinamica fenomenului infracțional în domeniul criminalității organizate - clarificări

 

Ministerul Afacerilor Interne aduce clarificări pentru o mai bună înțelegere a tendințelor privind criminalitatea organizată și evoluțiile din domeniul securității interne. Aceste precizări sunt menite să ofere o imagine echilibrată asupra contextului actual, ținând cont de schimbările regionale, sociale și economice care influențează fenomenul infracțional.
 

1. Creșterea numărului de cazuri raportate reflectă o eficiență mai mare în documentarea și investigarea fenomenului, nu o amplificare a criminalității organizate.


Creșterea numărului de cazuri raportate nu indică neapărat o escaladare necontrolată a criminalității, ci reflectă profesionalizarea și eficiența sporită a mecanismelor de identificare și investigare, precum și intensificarea activității autorităților în contextul regional și internațional actual.


Fiind la granița cu războiul, amenințarea criminalității organizate a fost anticipată încă din 2021, perioadă în care mecanismele de identificare a organizațiilor criminale s-au modernizat, iar specialiștii au devenit mai experimentați, ceea ce a permis investigarea și anihilarea unui număr tot mai mare de grupări.


Anii electorali 2024 și 2025 au fost caracterizați de o intensificare a tabloului infracțional, inclusiv prin acțiuni de ingerință din partea actorilor statali ostili care au utilizat grupările criminale ca proxi, ceea ce a determinat creșterea cazurilor documentate și, în paralel, performanța autorităților în contracararea acestora.


Documentarea fenomenului de trecere ilegală ale frontierei, care face parte din sfera criminalității organizate, a cunoscut o creștere semnificativă, fiind raportate 731 cazuri în 2024 și deja peste 270 de cazuri în primele nouă luni ale anului 2025.


În aceeași perioadă, infracțiunile comise de grupuri criminale organizate, inclusiv escrocheriile financiare – precum fraudele online, schemele de tip „call-center” și „ruda implicată într-un accident”, au înregistrat 86 cazuri în 2024 și 61 în 2025, iar circulația ilegală a drogurilor și etnobotanicelor a totalizat 24 cazuri în 2024 și 16 în primele nouă luni ale lui 2025.


Activitatea intensă de combaterea criminalității organizate a autorităților se reflectă și în datele Interpol, unde 184 cetățeni moldoveni sunt incluși ca prezentând pericol pentru securitatea națională, dintre care 33 au fost înregistrați în cursul anului.


În plus, peste 600 de cetățeni străini au fost declarați indezirabili.


Aceste cifre, deși pot părea ridicate, sunt explicabile și nu alarmante, demonstrând atât dinamica fenomenului, cât și eficiența măsurilor instituționale.
 

2. Activitatea structurilor MAI se concentrează pe destructurarea rețelelor, nu doar pe depistarea cazurilor individuale.


Rezultatele recente confirmă o abordare strategică și integrată, în care accentul se pune pe diminuarea riscurilor și pe prevenirea extinderii rețelelor criminale, prin schimb de date operative, analiză de risc și investigații complexe desfășurate în cooperare cu partenerii europeni.


În primele nouă luni ale anului 2025, numai Poliția Națională a înregistrat cinci cazuri de destructurare a unor organizații criminale și 35 de cazuri săvârșite de grupări criminale organizate, comparativ cu 2024, când au fost destructurate patru organizații criminale, 43 de grupări și 165 de cazuri comise de două sau mai multe persoane (în 2024, total 114 cazuri și 302 persoane reținute). În domeniul drogurilor, numărul infracțiunilor depistate a crescut la 930 în primele nouă luni din 2025, față de 760 în aceeași perioadă din 2024, reflectând atât evoluția fenomenului, cât și intensificarea controalelor și investigațiilor.

3.  Evoluțiile statistice se interpretează în contextul consolidării capacităților instituționale.
 


Creșterea vizibilă a cazurilor raportate este un indicator al transparenței, al profesionalizării poliției și celorlalte subdiviziuni ale Ministerului Afacerilor Interne și al intensificării activităților de combatere, nu al agravării fenomenului. În același timp, implementarea standardelor europene de analiză și raportare a contribuit la o reflectare mai completă a realității din teren.


Bilanțul ultimilor patru ani arată rezultate concrete pentru cetățeni. Comparativ cu 2021, infracționalitatea ușoară a scăzut cu 30%, furturile cu 25%, iar accidentele rutiere și victimele acestora au scăzut cu peste 20%. Frontieră securizată cu creștere de 40% a controlului, documentarea a peste 20.000 de migranți și confiscarea a mii de transporturi ilegale arată reacții rapide și profesioniste ale autorităților, precum și servicii publice mai sigure și mai transparente.

4. Progresul real al implementării Programului de prevenire și combatere a criminalității pentru anii 2022 – 2025
 


Rata de implementare a indicatorilor prevăzuți în Programul 2022-2025, menționată în proiectul preliminar al hotărârii Guvernului, de 16% se referă doar la datele preliminare aferente anilor 2022 și 2023. Evaluarea finală pentru anii 2024-2025 urmează să fie prezentată în 2026, iar realitatea actuală arată o performanță mult mai bună: numeroase proiecte au fost deja transmise Parlamentului, unele pentru a doua lectură, și continuă adaptarea legislației și implementarea noilor mecanisme și metodologii.
 

5. Buget, resurse și parteneriate strategice pentru eficiența combaterii criminalității organizate


Bugetul național pentru 2025 reflectă un echilibru între susținerea dezvoltării economice și provocările legate de sustenabilitatea fiscală, iar alocațiile pentru domeniul afacerilor interne sunt completate de suport extern.


În ultimii patru ani, prin Matricea de Dezvoltare și parteneri externi, au fost atrase 313,4 milioane euro, din care o mare parte au fost deja investite în echipamente și infrastructură. În 2024, valoarea totală a proiectelor internaționale de susținere a depășit 70 de milioane euro, Inspectoratul General al Poliției fiind principalul beneficiar. În plus, Comisia Europeană investește 6 milioane euro într-un proiect dedicat prevenirii și combaterii criminalității transfrontaliere, implementat pe parcursul a 36 de luni.


Aceste eforturi au fost realizate în strânsă colaborare cu parteneri strategici: Comisia Europeană (DG HOME și DG ENEST), agențiile Europol, Frontex, Cepol, instituții și structuri internaționale precum Interpol, EUDA, EUBAM, EMPACT, Mecanismul European de Protecție Civilă, Hub-ul de Securitate al UE la Chișinău, programele EU4Moldova și EU4Security, precum și platforma Together 4 Home Affairs (T4HA). Aceste parteneriate oferă un cadru solid pentru combaterea criminalității organizate și aduc rezultate concrete pentru cetățeni, consolidând siguranța și eficiența serviciilor publice.


Aceste clarificări oferă o imagine completă și coerentă a dinamicii criminalității organizate, integrând cifrele exacte și contextul strategic, evidențiind atât provocările, cât și performanța instituțională în domeniul afacerilor interne.