Skip to main content

Interviul Ministrei Afacerilor Interne pentru agenția de presă IPN

Dna ministră bine ați venit la IPN!

Bună ziua și bine v-am găsit!

Cum se pregătește Ministerul Afacerilor Interne pentru asigurarea ordinii publice pe parcursul campaniei electorale, perioadă în care ne aflăm acum, și bineînțeles în ziua alegerilor, 28 septembrie?

După cum cunoașteți, în această perioadă sunt foarte multe evenimente publice. Doar în luna iulie și august au fost organizate peste 400 de evenimente, dintre care 200 au fost evenimente de natură socială. Bineînțeles, campania electorală vine și cu o serie de provocări. Diferența de aceasta dată este multitudinea acțiunilor organizate de protest care se desfășoară în mai multe locuri concomitent, cu scopul de a suprasolicita activitatea poliției și a carabinierilor de asigurare a ordinii publice. Totodată, colegii sunt pregătiți și intervin de fiecare dată așa cum o cere legea, și aici mă refer, în mare parte, la cazurile de corupție electorală sau corupție în cadrul întrunirilor, adică oameni care sunt plătiți pentru a participa la proteste. La fel, s-au intensificat și apelurile false, cum ar fi alertele cu bombă. Și de această dată, înregistrăm o utilizare largă a inteligenței artificiale, a apelurilor robotizate. Scopul este același,  pe de o parte, suprasolicitarea sistemului de aplicare a legii, și pe de altă parte, crearea stării de alertă în rândul populației. Mai avem și provocări din perspectiva destabilizărilor, dar vreau să vă asigur că atât poliția, carabinierii și alte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne sunt pregătite. Intervin de fiecare dată când este nevoie și aplică legislația în vigoare.

Ați vorbit de suprasolicitare. Pe de altă parte, opoziția spune că Ministerul Afacerilor Interne, polițiștii în loc să-și facă treaba în teren, să prevină accidentele, să aibă grijă de circulație, de trafic, de crime, ar face campanie electorală.

Toate activitățile pe care le-ați menționat, de fapt, reprezintă activitate polițienească, și exact cum intervin în cazul accidentelor rutiere, mai mult decât atât cum au responsabilitatea de a preveni accidentele rutiere, de a asigura siguranța în traficul rutier, fie că vorbim de orașe, fie că vorbim de traseele naționale, de a combate criminalitatea, exact același lucru este și cu asigurarea ordinii publice, or atunci când vorbim de proteste trebuie să facem o delimitare foarte clară și, în acest sens, am elaborat chiar săptămâna trecută niște materiale de interes public, și anume Ghidul Protestatarului, prin care explicăm cetățenilor care sunt drepturile unei persoane care își manifestă dezacordul sau își exprimă opinia, și care sunt responsabilitățile acesteia. Or în cazul poliției, aceasta acționează exact în conformitate cu legislația în vigoare. Noi avem prevederi și în Codul Contravențional, dar și în Codul Penal, care spun exact care sunt obligațiunile poliției și ale carabinierilor în acest sens.

Legat în special de ziua votului, există un protocol clar privind prezența și intervenția polițiștilor la secțiile de votare și cum evitați ca acest lucru să fie perceput, de exemplu, ca intimidare?

Iarăși, ne ghidăm și în acest caz de legislația în vigoare. Angajații Ministerului Afacerilor de Interne, pentru că nu sunt implicați exclusiv polițiștii și carabinierii, asigură ordinea publică și paza sediilor secțiilor de votare cu o seară înainte de ziua alegerilor, astfel încât să nu existe abateri în sensul intrării sau accesării buletinelor de vot până la demararea procesului de scrutin, asigură ordinea publică în preajma secțiilor de vot. Mai mult ca atât, voi transmite și pe această cale un mesaj, ca toți cei prezenți în cadrul secțiilor de vot - observatorii naționali și internaționali, reprezentanți ai partidelor politice, atunci când sesizează o încălcare sau o abatere de la legislația în vigoare, să o sesizeze în modul corespunzător, și poliția și carabinierii vor asigura ordinea publică, vor fi documentate toate cazurile care se pliază pe norma legală, fie că vorbim de contravenție, fie că vorbim de cauze penale.

Dacă primiți sesizări de abuz din partea unor polițiști de la cetățeni, cum sunt acestea investigate?

Ele la fel sunt examinate în conformitate cu legislația în vigoare. Pentru orice abatere, orice încălcare este suficient să se facă un apel la 112 și se intervine în conformitate cu protocoalele în fiecare caz separat, ori dacă poliția sau un alt reprezentant al legii comite o anumită abatere, este Procuratura cea care investighează aceste cazuri, sau în dependență de situație pot fi și alte  organe competente ale statului.

Problema corupției - cum previne Ministerul Afacerilor Interne cumpărarea voturilor, transportul ilegal al alegătorilor sau eventuale finanțări ilegale?

După cum spuneam, în ultima perioadă, poliția s-a concentrat foarte mult pe procese verbale contravenționale, în speță mă refer la articolul 47 prim Corupția electorală pasivă – o normă aprobată de Parlament în anul curent. Totodată, în această săptămână,  a fost lansată o campanie cu genericul „Nu îți pierde votul”. Ne propunem o schimbare de paradigmă, o intervenție pro-activă în sensul transmiterii mesajului și informării tuturor cetățenilor. Această campanie va presupune mai multe elemente, inclusiv elemente vizuale pe echipamentele și automobilele din dotarea poliției, spoturi video care vor fi difuzate atât la TV, cât și pe rețelele de socializare, dar și materiale distributive. Ne propunem să ajungem la tot publicul din Republica Moldova, inclusiv la categoriile vulnerabile, ca să-i informăm despre riscurile corupției electorale. Or, acei bani, sau cadouri care se propun în scopuri electorale ele nu merită amenda care ajunge până la 37 500 de lei sau situația în care persoana devine subiect al unei investigații.

Dar vedem și ample acțiuni de percheziții în ultima perioadă. Vă rog să ne spuneți și despre aceste acțiuni.

Au fost mai multe percheziții. Chiar în această săptămână au fost desfășurate o serie de percheziții atât în nordul, cât și în sudul țării, și este vorba de cauze penale sau procese penale privind finanțarea ilegală a partidelor politice. Aceste acțiuni sunt desfășurate de către colegii din cadrul Inspectoratului Național de Investigații și Procuratura pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale. Sunt și persoane reținute, deja urmează să fie desfășurate toate acțiunile procesuale necesare și cauzele transmise după competență în instanța de judecată.

Opoziția, în repetate rânduri, inclusiv în legătură cu aceste percheziții, a menționat că ar fi de fapt o comandă politică a actualei guvernări. Cum comentați aceste acuzații?

În campania electorală, noi deja ne-am obișnuit cu situații în care anumiți concurenți electorali se victimizează. Eu nu pot să comentez decât faptul că poliția își face datoria și este în serviciul cetățeanului.

Există semnale privind încercări de influențare a alegerilor? Colaborați cu alte instituții, cum ar fi SIS, pentru a preveni aceste situații?

Bineînțeles, în cazul tuturor acțiunilor despre care am vorbit mai sus se lucrează în echipă, este vorba de o interacțiune interinstituțională, fie că vorbim de SIS, procuratura, Serviciul de Spălare a Banilor, sau Inspectoratul Fiscal, în dependență de mandatul și competențele acestora în conformitate cu legislația în vigoare. Mai mult ca atât, sunt foarte importante acțiunile de prevenire. Suntem într-un război informațional și înțelegem foarte bine carte sunt scopurile. Vedeți cum sunt utilizate anumite rețele de socializare, în special TikTok și Telegram care în continuare sunt pe larg utilizate, inclusiv de unele organizații criminale. Scopul este foarte clar, și cred ca fiecare dintre noi îl conștientizează - este intenția de a schimba direcția și parcursul european al țării. Poliția va interveni cu toată fermitatea pentru a contracara aceste acțiuni. Mai mult decât atât, se lucrează foarte mult inclusiv pentru a bloca sau limita anumite conținuturi, nu doar din categoria dezinformării și manipulării opiniei publice, dar și cele care instigă la ură. În cadrul Inspectoratului General al Poliției există o entitate specializată care acționează în calitate de punct focal cu rețeaua de socializare TIkTok, cumva a fost extins acest spectru, adițional celui existent în SIS. Obiectivul este de a elimina aceste conținuturi în timp util, pentru că înțelegem că, dacă astfel de conținut nu este blocat sau eliminat într-un interval de timp de până la 2-3 ore, efectul acestuia se răspândește și devine practic ireversibil din punct de vedere al comunicării.

Aceste rețele sunt dispuse spre colaborare? De ex. se menționa că Telegram nu reacționează și nu oferă răspuns la solicitările autorităților.

Cu regret, situația cu Telegram nu s-a schimbat. În continuare nu avem răspunsuri la solicitările și nenumăratele demersuri care se fac din partea organelor de drept. În cazul rețelei TikTok, situația s-a îmbunătățit. Există o colaborare. Se blochează conținuturile, dar mai avem de lucrat asupra vitezei cu care aceste conținuturi sunt blocate și înlăturate din acest spațiu.

MAI monitorizează eventuale proteste sau destabilizări în timpul campaniei, dar și după alegeri?

Este sarcina directă și o activitate polițienească de a monitoriza toate acțiunile care reprezintă un pericol pentru ordinea publică sau siguranța cetățenilor. Mai mult decât atât, acest lucru se face nu doar în mediul offline, dar și în cel online, pentru că și în cel din urmă se comit diverse și multiple infracțiuni. Bineînțeles că aceste lucruri sunt monitorizate nu doar în perioada electorală. Diferența este că în perioada electorală avem mai multe provocări în comparație cu alte perioade, la capitolul ordinea publică și siguranța cetățenilor și pericolele la adresa democrației.

Ziceam de proteste pentru că chiar azi a fost un anunț al unui leader, că pe 29 septembrie, chiar a doua zi, vor organiza proteste, indiferent dacă câștigă sau dacă pierd. Respectiv vrem să știm și să știe și cetățenii, cum MAI va asigura această bună tranziție după alegeri.

Să știți că există planuri situaționale. Ele sunt aplicate în funcție de evoluția riscurilor. În cadrul MAI, există Inspectoratul Managementului Operațional care monitorizează împreună cu poliția și alte subdiviziuni ale MAI riscurile, și atunci când acestea apar, se intervine în modul corespunzător. Vreau să dau asigurări tuturor cetățenilor, că instituția este rezilientă și are pregătirea și soluțiile, pârghiile necesare pentru a interveni proporțional riscurilor și, ca de fiecare dată, poliția va fi destul de fermă împreună cu carabinierii în asigurarea ordinii publice sau a bunei desfășurări a protestelor, dacă acestea reprezintă o exprimare liberă a opiniei cetățenilor.

Legat de votanții din regiunea transnistreană și secțiile de vot deschise pentru aceștia, cam în fiecare an sunt înregistrate anumite situații, nemulțumiri ale lor, și în raport cu societatea de aici. Vor fi prezenți polițiștii și la aceste secții pentru a asigura buna desfășurare a alegerilor?

După cum cunoașteți, Comisia Electorală Centrală va deschide 10 secții de votare pentru cetățenii din stânga Nistrului. Dat fiind faptul că regiunea din stânga Nistrului nu este controlată de autoritățile constituționale, bineînțeles că nu se poate interveni în această regiune decât prin intermediul Comisiei Unificate de Control sau prin intermediul Biroului Politici de Reintegrare. Dar ce ține de secțiile de votare, inclusiv destinate acestor cetățeni, poliția va asigura ordinea publică așa cum o face în toată țara.

Vrem o reacție și privind campania de informare menționată mai devreme „Nu te juca cu votul, că vei pierde totul”. Am văzut mai multe critici ale opoziției că actuala guvernare s-ar implica astfel în procesul electoral, în campanie. Vreau să oferiți o reacție și la acest subiect.

Este o acțiune pro-activă, or informarea cetățenilor și desfășurarea campaniilor de sensibilizare este o activitate a poliției. Cât privește criticile din partea concurenților electorali, nu sunt ceva nou, suntem obișnuiți cu ele. Țin să menționez că absolut toate materialele de interes public, în cazul dat conținutul materialelor din această campanie, au fost avizate de CEC și sunt în absolută conformitate cu rigorile legale.

Pentru că vin alegerile, și nu știm care va fi următoarea guvernare, care sunt proiectele pe care v-ați dori să le continuați dacă eventual veți continua mandatul de ministru după alegeri?

Toate proiectele care țin de agenda europeană sunt prioritare, iar MAI în calitate de lider al capitolului 24, „Justiție Libertate și Securitate”, va continua aceste eforturi, or prin aceste acțiuni noi devenim deja membri ai Uniunii Europene. Și aici sunt mai multe componente. Noi deja suntem membri ai Mecanismului de Protecție Civilă, prin participarea pompierilor și salvatorilor noștri la misiunile din alte țări atunci când țările membre ale UE o solicită. Este vorba de acea solidaritate, când se întâmplă anumite calamități, sau dezastre naturale. Bineînțeles, digitalizarea serviciilor și o mai bună accesibilitate a serviciilor pentru cetățeni și, nu în ultimul rând, reducerea timpului de reacție la apelurile sau nevoile cetățenilor. Ne propunem să ajungem la acea medie de răspuns de 15 minute la apelurile 112. Acest proces deja a început prin implementarea regionalizării răspunsului de ordine publică. Bineînțeles, el trebuie continuat ca să ajungem într-adevăr la acest indicator. Și nu în ultimul rând, frontiere mai sigure. Pentru că suntem la frontieră cu Uniunea Europeană, ne dorim să devenim parte a unui sistem de frontiere mai sigure și să reducem riscurile asociate cu orice formă de infracțiune, fie că vorbim de infracțiuni transfrontaliere, fie că vorbim de combaterea criminalității în interiorul țării. Asigurarea ordinii publice și siguranța fiecărui cetățean va rămâne  în continuare o prioritate pentru Ministerul Afacerilor Interne.

Dna ministră, vă mulțumesc pentru timpul acordat.

Și eu vă mulțumesc pentru invitație.

Întregul interviu îl puteți urmări aici: https://www.youtube.com/watch?v=p1frgD6UDQo