Denunțurile angajaților MAI privind dări de mită din partea cetățenilor care înțeleg că astfel își pot rezolva probleme de natură contravențională sau chiar penală continuă și în anul 2025.
Astfel, de la începutul anului 2025, au fost înregistrate 63 de sesizări ale unor angajați din cadrul Inspectoratului Național de Securitate Publică (INSP) - 59, Inspectoratului General al Poliției de Frontieră (IGPF) - 1, Inspectoratelor de poliție Cahul, Edineț și Rezina - 3.
Astfel, se observă că aproximativ jumătate dintre sesizările angajaților MAI privind situații de dare de mită au la bază înregistrări cu body-cam (24).
Comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, numărul angajaților MAI care au semnalat fapte de corupție a fost de 20, după cum urmează: 16 - INSP, 3 - IGPF, 1 - IP Căușeni, ceea ce reprezintă o creștere de 205% a denunțurilor în luna ianuarie 2025 față de ianuarie 2024.
Respectiv, în ianuarie 2023, a fost înregistrat 1 denunț din partea unui angajat din cadrul INSP.
Suma oferită de către cetățeni variază între 100 – 6 000 lei.
Tendința de creștere a denunțurilor angajaților MAI sunt și rezultatele activităților de instruire și informare anticorupție ale angajaților SPIA cu categorii de public din toate instituțiile, în special cele al căror personal interacționează cu cetățenii.
Aceste activități oferă angajaților MAI cunoștințele necesare pentru a recunoaște, evita și raporta practicile corupte și includ sesiuni de formare ce conțin studii de caz, exemple practice și instruire în identificarea semnalelor de corupție. În egală măsură, prin educație și sensibilizare continuă, personalul MAI devine mai conștient de importanța eticii și integrității în exercitarea atribuțiilor de serviciu. Acest lucru ajută la crearea unei culturi organizaționale bazate pe principii morale solide.
În interacțiunea funcționarilor publici cu statut special cu cetățenii, este esențial să existe un echilibru între respectarea autorității și protejarea drepturilor și integrității fiecăruia. În acest context, sunt propuse o serie de recomandări pentru cetățeni în relația cu funcționarii instituțiilor subordonate MAI:
• să renunțe la tentativele de corupere a unui funcționar public cu statut special, deoarece acestea nu numai că subminează buna funcționare a instituțiilor statului, dar pot duce și la consecințe grave, atât din punct de vedere legal cât și din perspectivă morală și socială;
.
• să raporteze situațiile în care a fost martor al unui act de corupere cu implicarea unui funcționar public cu statut special sau a fost tentat de către acesta să ofere mită, către linia specializată anticorupție 1520, care este disponibilă 24/24, pentru recepționarea denunțurilor;
• să respecte legea și să dea dovadă de comportament etic, în orice interacțiune cu angajații MAI, este important ca cetățenii să rămână calmi și să respecte autoritatea instituției pe care o reprezintă funcționarul public cu statut special, comportamentul respectuos ajută la prevenirea unor conflicte și poate reduce riscul unor situații abuzive sau corupte;
• să colaboreze responsabil cu funcționarii publici cu statut special atunci când sunt chemați să execute cerințele legale ale acestora și să se asigure că nu sunt supuși presiunii de a face declarații false sau de a participa la acte ilegale.
Combaterea corupției rămâne o prioritate absolută pentru MAI, iar implicarea fiecărui cetățean în acest proces este esențială. Fiecare denunț și/sau acțiune împotriva actelor de corupție reprezintă un pas în construirea unei societăți transparente și responsabile. Fiecare cetățean joacă un rol important în consolidarea statului de drept și a democrației, având un impact semnificativ asupra modelării unui viitor prosper și echitabil pentru întreaga comunitate.